Campus Life - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Paul Riet - WaarBenJij.nu Campus Life - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Paul Riet - WaarBenJij.nu

Campus Life

Door: Paul van Riet

Blijf op de hoogte en volg Paul

19 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

TL;DR: Onderzoeksproject is begonnen, Campusleven is anders dan normaal, we zijn gaan poolen en hebben piraten ontmoet. Owja, en alles is mooi!

Na het vulkanische avontuur is het gewone leven toch begonnen. We hebben een klein kantoortje gekregen met internettoegang om het onderzoeksproject te starten. Dit houdt in dat we overdag voornamelijk bezig zijn met lezen van wetenschappelijke artikelen. Maar daar zal ik jullie verder niet mee vervelen.

Leven op een campus is best apart. Je hoeft eigenlijk nergens anders heen en alles is op loopafstand. Er kan dagelijks gegeten worden bij de grote keuken in the student centre (kwaliteit schijnt niet geweldig te zijn, we koken voorlopig maar zelf), je was draai je in een wasserette (met drogers, erg handig!), er is een winkeltje voor wat kleine boodschappen en een grote sportschool om het eten van de keuken er weer af te werken. Alleen voor een café moet je de heuvel af om Palmy zelf in te gaan. Dit wordt dan ook gedaan op de uitgaansavonden, namelijk donderdag en zaterdag.

De avonden worden gevuld met films, sporten en kletsen met medebewoners. Aangezien onze court (capaciteit van ongeveer 70 studenten) alleen bewoond wordt door mensen die een paar dagen een cursus komen volgen zien we thuis weinig andere studenten. Behalve Ryan. Ryan woont er permanent en zonder huur, in ruil voor wat administratief werk voor de woningorganisatie. Het is een gezellige kerel die graag een praatje komt maken, meekijkt met films en ons van alles en nog wat uitlegt over het studentenleven in Palmy. We leren meerdere nieuwe drankspelletjes van hem en krijgen les over The international drinking rules.
Verder zijn we uitgenodigd om mee te doen in een poolcompetitie. Nou is een succesvolle beurt tijdens pool het raken van een bal, maar dit was volgens Ryan geen probleem. Dus gingen we poolen!

Nadat we in de eerste ronde uitgeschakeld waren ontmoette we de rest van Ryan's vriendengroep. We kregen respect voor het legaal maken van wiet en konden daarna weinig fout doen. Kiwi's besteden hun avonden voornamelijk aan het drinken van bier en veel kletsen. Goed te doen dus!
Later op de avond hebben we nog wat piraten ontmoet, waarvan één mij te traditionele Maori(uitgesproken als Mauwri)-groet leerde. Of in ieder geval zijn versie ervan. Je pakt elkaars hand, brengt neus en voorhoofd tegen elkaar aan, doet je ogen dicht en ademt samen tegelijk in.Het samen inademen van lucht, wat nodig is om te leven, schept ook gelijk een band. Hierbij moet je de ander dus vertrouwen niets te doen, wat het geheel best bijzonder maakt.

De weekenden worden gevuld met tochten de omgeving in. Vanuit huis ben je al snel de heuvels in en vliegt de mooie natuur je om de oren. we hoeven ons dus nog niet te vervelen.

Samenvattend: Wij vermaken ons hier wel!

• 20 Mei 2014 - 13:20

Jan En Anja:

Mooi om te lezen over die Maori groet. Nog een dikke week en dan naar Auckland. Wat gaat de tijd snel. Je bent alweer drie weken geleden vertrokken. Dus geniet er maar volop van.

• 20 Mei 2014 - 19:14

Wilma:

Weer genoten van je mooie verhaal, Paul, en van de foto's.
    Wij hebben in januari in Utrecht live een Maori-dans gezien (we waren per ongeluk op de juiste tijd op de juiste plek tijdens de vakantiebeurs). Een hele belevenis was dat.
    Veel plezier en succes verder met het onderzoeksproject!